Alle Schouten & Nelissen websites
Terug naar alle FAQ's
Terug naar alle FAQ's

Wat doet een casemanager verzuim en wat zijn de bijbehorende taken?

Een casemanager verzuim ziet toe op het verloop van het re-integratieproces. Ook behoort het tot de taken van de casemanager verzuim dat de afspraken uit het plan van aanpak worden nagekomen. De casemanager verzuim is het vaste aanspreekpunt voor jou als leidinggevende, de medewerkers, de bedrijfsarts en de andere betrokken professionals van de arbodienst.

Wat is een casemanager verzuim?

Een casemanager verzuim is de persoon die het verzuim- en re-integratieproces van een zieke werknemer begeleidt. Dit wordt ook wel casemanagement genoemd. Vaak is de leidinggevende de casemanager verzuim. Deze persoon krijgt dan de verantwoordelijkheid over de uitvoering van het plan van aanpak. Bij een verzuim- en re-integratieproces wordt namelijk altijd een plan van aanpak gemaakt. In dit plan staat beschreven welke acties de werkgever en de werknemer met elkaar hebben afgesproken om de betreffende werknemer zo snel mogelijk weer aan het werk te krijgen.

Zowel het maken van een plan van aanpak als het aanwijzen van een casemanager verzuim zijn verplichtingen die horen bij de Wet verbetering poortwachter.

Wat zijn de taken van een casemanager verzuim?

De taken van een casemanager verzuim zijn:

  • Om samen met de zieke werknemer een plan van aanpak op te stellen.
  • Het eerste aanspreekpunt voor de werknemer, de bedrijfsarts, de arbeidsdeskundige en het UWV.
  • Bewaken van het verzuim- en re-integratieproces.
  • Het opbouwen van een verzuimdossier volgens de Wet verbetering poortwachter.
  • Het inplannen en voeren van evaluatiegesprekken.
  • Het opvolgen van wettelijke verplichtingen rondom het verzuim.
  • Het ontlasten van jou als ondernemer met alle zaken rondom verzuim.

Om ervoor te zorgen dat alle regels en procedures op de juiste manier behandeld worden, kijkt er vaak een specialist mee. Dit kan een interne, maar vaker een externe specialist zijn, zoals een register casemanager. Een register casemanager heeft een specialistische post Hbo-opleiding en is een organisatieadviseur die dagelijks te maken heeft met verzuim en re-integratie.

Advies nodig?

Heb je naar aanleiding van deze FAQ nog vragen over verzuimbegeleiding? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Wij kunnen bedrijven hierin namelijk adviseren en/of ondersteunen.

Staat je vraag er niet tussen?

Neem dan contact met ons op. Wij beantwoorden deze graag.

Neem contact op

Andere vragen

Wanneer een werknemer zich ziekmeldt, moet er van alles geregeld worden. Niet alleen op het werk, maar ook op het gebied van verzuimbegeleiding. De begeleiding bij verzuim moet voldoen aan de Wet verbetering poortwachter, de AVG en andere wet- en regelgeving. Veel gespecialiseerde processen waar kennis en kunde voor nodig is. En dit alles is het antwoord op de vraag ‘Wat is casemanagement?’.

Lees meer