Alle Schouten & Nelissen websites
Terug naar alle FAQ's
Terug naar alle FAQ's

Wat is casemanagement?

Wanneer een werknemer zich ziekmeldt, moet er van alles geregeld worden. Niet alleen op het werk, maar ook op het gebied van verzuimbegeleiding. De begeleiding bij verzuim moet voldoen aan de Wet verbetering poortwachter, de AVG en andere wet- en regelgeving. Veel gespecialiseerde processen waar kennis en kunde voor nodig is. En dit alles is het antwoord op de vraag ‘Wat is casemanagement?’.

Wat betreft casemanagement bij verzuim komt een heleboel kijken. Denk bijvoorbeeld aan een plan van aanpak, een probleemanalyse, het inzetten van interventie, een arbeidsdeskundig onderzoek, (tussentijdse) evaluaties, tweede spoor begeleiding, het eventueel aanvragen van een IVA-uitkering of een WIA-aanvraag.

Wat levert casemanagement op?

Wanneer je binnen jouw organisatie casemanagement bij verzuim inzet, levert dit het volgende op:

  • Verlaging van het ziekteverzuim
  • Je voldoet met je organisatie aan de Wet verbetering Poortwachter
  • Je bespaart op de verzuimkosten
  • Alle kennis rondom verzuim heb je in huis
  • Je draait niet voor boetes vanuit het UWV en verhogingen van premies op wanneer je casemanagement goed geregeld hebt.

Om alles op het gebied van casemanagement in goede banen te leiden, is het belangrijk om een casemanager verzuim aan te stellen. Vaak is dit de directe leidinggevende van de betreffende werknemer.

Advies nodig?

Als werkgever heb je een aantal verplichtingen bij verzuim. Heb je advies nodig om het casemanagement bij verzuim in goede banen te leiden? Neem dan contact op met Someone. Wij helpen je graag op weg of nemen lopende verzuimcases graag van je over.

Staat je vraag er niet tussen?

Neem dan contact met ons op. Wij beantwoorden deze graag.

Neem contact op