Alle Schouten & Nelissen websites
Terug naar alle FAQ's
Terug naar alle FAQ's

Wat te doen met arbeidsvoorwaarden bij een overname?

Bij een overname van een bedrijf moeten ook alle werknemers overgenomen worden. Je mag niets veranderen aan de rechten en plichten. Dit betekent dat ze hun salaris en verlofdagen behouden en alles wat er verder nog is vastgesteld in het oude arbeidscontract en de bijbehorende arbeidsvoorwaarden.

Als eigenaar van een bedrijf heb jij ook al arbeidsvoorwaarden opgesteld. De kans is klein dat deze arbeidsvoorwaarden één op één overeenkomen met de arbeidsvoorwaarden van het bedrijf dat je overneemt. Het is van belang om deze arbeidsvoorwaarden bij een overname samen te voegen. Dit kan op twee manieren.

Integreren

Integreren is het opnemen, al dan niet met overgangsmaatregelen, van het ene bestaande pakket met arbeidsvoorwaarden in het andere bestaande pakket.

Integreren van de arbeidsvoorwaarden bij een overname krijgt de voorkeur boven harmoniseren als de overgenomen organisatie een aanzienlijk kleiner onderdeel vormt dan de organisatie die overneemt.

Harmoniseren

Harmoniseren is het aanpassen en ombouwen van pakketten met arbeidsvoorwaarden tot één geheel nieuw pakket.

Worden bedrijven of organisatieonderdelen in elkaar geschoven? Dan is harmoniseren meestal noodzakelijk. Het is aan te raden om dit zo snel mogelijk te doen om onrust te voorkomen. Want op een gegeven moment is het niet meer goed uit te leggen waarom medewerkers die hetzelfde werk op dezelfde afdeling doen, verschillende arbeidsvoorwaarden hebben.

Advies nodig?

Voornemens om een bedrijf over te nemen en kun je hierbij wel wat hulp gebruiken? Of wil je meer weten over wat te doen met arbeidsvoorwaarden bij een overname? Neem dan contact op met Someone. Wij helpen je graag met alles op het gebied van HR.

Staat je vraag er niet tussen?

Neem dan contact met ons op. Wij beantwoorden deze graag.

Neem contact op